Information om Sjuka Ideal


Mitt namn är Amanda Björk och jag går 3:de året på medieprogrammet i Ystad.
Jag bestämde rätt tidigt i gymnasiet vad jag ville att mitt projektarbete skulle handla
om; sjuka ideal. Jag blev som mest inspirerad när jag läste Isabella Löwengrips bok
"Egoboos".

Det jag vill med detta projektet är att folk ska förstå att man är menad att vara som
man är - man ska vara nöjd med sig själv. Man ska ha en bra självbild och inte påverkas av andras synpunkter. Man ska njuta av livet!


Ända sedan vi va små så blev vi placerade i olika fack:
Tjejer lekte med rosa barbies med oproportioneliga kroppar och killar med muskulösa
hjältar som räddade hela världen -Detta är fack som vi placeras i medvetet, eller
omedvetet.

Så nu sitter jag här med sönderblekt hår och många försök till att gå ner i vikt med dieter
(i försök att dölja det och utan knappt något resultat). Så varför påfresta min kropp på
detta vis, när jag kan vara nöjd med mig själv. När jag kan njuta av den sista smakrika
chokladbiten eller det goda chipset med den underbara dippan. Det är meningen att man ska se ut som man gör, så varför ändra på det? Naturen ger en det bästa av varje.

Min självbild börjar klarna, men jag vill även hjälpa andra med det.
Lev ditt liv enligt dig, inte någon annan!





Kommentarer
Postat av: Om

Ironiskt att reklamen under detta var

"Jag gick ner 16kg på 4 veckor

Jag lyckades utan regler och utan sport.

Läs min berättelse för att lära dig mer!"

2011-11-14 @ 14:07:24
Postat av: Amanda

Detta är ett bra och typiskt t.ex. Vi ser idealen var vi än befinner oss. Vi måste bara lära oss att inte påverkas av det. :)

2011-11-14 @ 14:11:05
URL: http://sjukaideal.blogg.se/
Postat av: Anonym

det är inte naturligt att äta chips och annat skräp

2011-11-14 @ 15:32:28
Postat av: Amanda

Jag sa aldrig att man skulle äta mängder. Men man måste väl få njuta av det, om man vill? Det är upp till en själv att avgöra. Man ska aldrig äta endast skräp; vilket jag som sagt inte heller påstått.

2011-11-14 @ 22:17:31
URL: http://sjukaideal.blogg.se/
Postat av: Mia

Tycker ditt projekt verkar toppen! Precis vad som behövs idag... och jo det är minsann naturligt att ge efter för onyttigt gott och liknande - hjärnans belöningssytem är ju inkopplat som svar till anonym.



Lycka till!

2011-11-16 @ 13:12:24
URL: http://miaz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0